Klucz do codziennej historii
Z plakatem spotykamy się na co dzień - informacje o koncertach, reklamy produktów czy plakaty najnowszego filmu, który właśnie ma wejść do kin. Jego istnienie jest dla nas tak oczywiste, że nawet się nad nim nie zastanawiamy. Jednak plakat jest nośnikiem ?codzienności naszych czasów?- odbiciem niczym w lustrze tego co robią, lubią i co jest ważne dla ludzi, których plakaty otaczają. Z tego powodu bardzo ciekawe są nie tylko współczesne plakaty, ale również te historyczne. Spójrz na plakaty z XIX wieku, wszystkie w klimacie japońskich drzeworytów, wskazują na rozwój i popularność tego gatunku. Obraz II Wojny Światowej wygląda inaczej w japońskim plakacie, amerykańskim oraz z perspektywy Wojny Japońsko-Chińskiej.
Z fotografią w tle
Inne podejście do plakatu przyniosła fotografia reklamowa. Od 1932 roku z początku czarno-białe fotografie zaczęły urozmaicać plakaty reklamowe i skupiać uwagę klientów, zwiększając tym samym sprzedaż produktów. Nawiązała się współpraca między fotografami oraz twórcami reklam, co zaowocowało licznymi konkursami na najlepszy plakat. Z początku nie były to dzieła na wysokim poziomie, jednak wpłynęły na rozwój tej formy przekazu. Po wojnie do współpracy z projektantami dołączyli profesjonaliści z dziedziny fotografii, którzy swoje ?trzy grosze? do reklamy ?dorzucali? tylko umiejętnościami technicznymi, nie zaś własną inwencją twórczą. Pod koniec lat 60. upowszechniła się fotografia kolorowa, co zaowocowało popytem na kreatywne, dobre technicznie i ekspresyjne fotografie i plakaty. Fotografowie i producenci reklamowi rozpoczęli większą współpracę, dzięki czemu możemy cieszyć oczy np. plakatami z igrzysk olimpijskich w Tokio.
O plakacie powinno się nie tyle czytać, co oglądać, dlatego zajrzyj na strony galerii (1, 2, 3) i sprawdź jak wyglądają japońskie plakaty z różnych dziedzin. Czy są one podobne do plakatów, które widujesz codziennie na ulicach? A może mają w sobie coś odmiennego, orientalnego? Sprawdź i przekonaj się sam/a! :)