Każdy rodzic przed wysłaniem dziecka na kolonię lub obóz powinien sprawdzić organizatora wyjazdu, na który chce posłać swoją pociechę. Jest to bardzo ważne, aby mieć pewność, że powierza się dziecko w dobre ręce.
Dokumenty i zezwolenia organizatora
Na każdego organizatora wypoczynku nadkładane są pewne kryteria i obowiązki, które musi spełnić, aby mógł on realizować wyjazdy dla dzieci. W przypadku organizatorów kolonii i obozów dla dzieci, istotne jest aby touroperator posiadał:
1. Wpis do rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych
Jest to jedna z niezbędnych formalności, bez której ani rusz. Touroperator zobligowany jest do uzyskania takiego wpisu. Bez niego nie mógłby funkcjonować jako organizator i realizować wyjazdów dla dzieci i młodzieży.
Numer wpisu do wskazanego rejestru można z łatwością wyszukać w bazie Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych. Ponadto, każdy Organizator powinien umieścić na swojej stronie internetowej dokument potwierdzający uzyskanie wpisu, co powinno ułatwić każdemu Klientowi jego odnalezienie i weryfikację posiadania dokumentu.
2. Gwarancję ubezpieczeniową
Każdy Touroperator zobligowany jest do posiadania ważnej gwarancji ubezpieczeniowej, która zawierana jest z firmą ubezpieczeniową na rok. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, jeszcze przed jej wygaśnięciem Organizator musi podpisać już nową umowę, na kolejny rok, aby została zachowana ciągłość ubezpieczenia. Jej wysokość ustalana jest przez ubezpieczalnie oraz marszałków województw.
Numer gwarancji ubezpieczeniowej powinien być łatwo dostępny dla Klienta. Musi on znajdować się na każdej, pojedynczej umowie o imprezę turystyczną, zawieraną pomiędzy Organizatorem, a Klientem. Ponadto certyfikat gwarancji ubezpieczeniowej, na której będzie widoczny m.in. numer gwarancji ubezpieczeniowej i jej okres obowiązywania powinien być umieszczony także na stronie internetowej Touroperatora.
3. Zgłoszenie wypoczynku do Kuratorium Oświaty
Jest to warunek konieczny. Każdy wyjazd zorganizowany na kolonię lub obóz, obejmujący minimum 2 dni musi zostać zgłoszony do Kuratorium Oświaty. Organizator dokonuje takiego zgłoszenia najpóźniej do 21 dni przed planowaną datą rozpoczęcia kolonii.
Touroperator powinien udostępnić na swojej stronie internetowej numer zgłoszenia do Kuratorium Oświaty, który jest odmienny dla każdego turnusu i placówki. Dodatkowo numer zgłoszenia wraz z jego szczegółami można szybko odnaleźć na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Ponadto, zgłoszenie wypoczynku do Kuratorium i uzyskanie pozwolenia na organizację wypoczynku jest jednoznaczne z bezpieczeństwem w ośrodku kolonijnym. Oznacza to bowiem, że budynek przeszedł kontrolę Straży Pożarnej i placówka jest rozpoznawana przez Sanepid jako miejsce żywienia zbiorowego.
Kadra wychowawców, a kolonie
Na organizację kolonijnych wyjazdów składa się nie tylko dopełnienie wszelkich, wymaganych procedur, ale i dobór odpowiedniej kadry wychowawców i kierowników.
Znów kłaniają się nam formalności. Aby dana osoba mogła zostać wychowawcą kolonijnym, musi być ona pełnoletnia, mieć ukończony kurs na wychowawców kolonijnych lub być czynnym pedagogiem oraz nie może być karana.
Ponadto rekrutacja na wychowawcę, to nie tylko przedstawienie wymaganych dokumentów. Jest to cały proces rekrutacji, podczas którego zostają wyłonione i zatrudnione osoby, które mają nie tylko pasję i wiedzę, którą potrafią przekazać dzieciom. Ważne jest także, aby osoby te wiedziały, jak współgrać z dziećmi i młodzieżą, i aby dobrze się nimi zaopiekowały, zapewniając im zarówno świetna zabawę, jak i bezpieczne wakacje.
Opinie
W obecnych czasach można bez problemu sprawdzić opinie na temat danych firm. Nie tylko na ich stronach internetowych, ale i na Facebook’u oraz w wyszukiwarce internetowej.
Należy pamiętać jednak, że opinie nie zawsze są miarodajne i może wystawić ją każdy. Dlatego nie opierajmy się wyłącznie na opiniach opiewających na samych superlatywach. W końcu ilu ludzi na świecie, tyle zdań i opinii, więc nie ma możliwości, aby opinie były wyłącznie pozytywne. Nie oznacza to jednak, że wyjazd ma nie być super. Firmy dbają o renomę i starają się poprawić ewentualne niedociągnięcia, aby Klient był jak najbardziej usatysfakcjonowany!
Dodatkowo można zawsze zobaczyć zdjęcia i relacje z wyjazdów kolonijnych i obozowych, które zazwyczaj mówią same za siebie. Szczęśliwe dzieci, to udane wakacje!