07-04-2022

Speed Wywiad z Weroniką

Ola: Weroniko, lato 2021 było dla Ciebie sezonem, w którym postanowiłaś spróbować swoich sił na stanowisku kierownika. Co motywowało Cię do zmiany stanowiska z wychowawcy na kierownika wyjazdu?

Weronika: Przede wszystkim, może trochę nieskromnie powiem ale wiedziałam, że się sprawdzę. Mam za sobą około 30 turnusów wychowawczych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Praca z młodzieżą na turnusach nauczyła mnie wiele, a przede wszystkim tego, że nie da się przewidzieć wszystkiego (śmiech).
Do tego inny zakres obowiązków i organizacja turnusu właśnie tak, jak ja to sobie wyobrażam, ale oczywiście przy konsultacji z pozostałą częścią kadry.

Ola: To ja koniecznie muszę potwierdzić, że świetnie się sprawdziłaś! Wszystko miałaś uporządkowane, zwłaszcza dokumenty. Powiedz, dlaczego tak ważna w roli kierownika jest dbałość o dokumentację?

Weronika: Odpowiednie przygotowanie dokumentów i dbałość o porządek w nich, to podstawa w pracy kierownika. Ułatwiają one późniejszą kontrolę z kuratorium (jeśli taka ma miejsce na turnusie) ale również ich wysyłkę do biura i rozliczenie turnusu. Warto zadbać o najdrobniejszy szczegół w tej kwestii. Przygotowując się do turnusu sama uzbroiłam się w kilka kolorowych mazaków i moje ukochane, kolorowe karteczki .

Ola: Wspomniałaś o wizycie z kuratorium. Pamiętam jak się stresowałaś, gdy dostałaś informację kilka dni wcześniej o planowanej wizytacji. Zaproponowałam Ci wtedy, że przyjadę na placówkę jako koordynatorka kadry aby Cię wesprzeć. Podczas kontroli okazało się, że jestem zbyteczna, bowiem świetnie się do tego spotkania przygotowałaś. Gdybyś miała udzielić trzech złotych rad młodym stażem kierownikom, jak brzmiałyby one?

Weronika: Po pierwsze, przygotuj sobie dobrze dokumenty. Możesz spakować je w osobne koszulki. Na stronie internetowej kuratorium jest dostępny formularz kontroli. Możesz z niego skorzystać żeby ułożyć dokumenty w odpowiedniej kolejności, co usprawni tę wizytę. 

Po drugie, poinformuj swoją kadrę o planowanej wizytacji. Zaplanujcie ten dzień wyjątkowo dokładnie tak, żeby każdy z członków kadry znał swoje zadania - tego dnia szczególnie. Dziecko pytające kierownika gdzie ma teraz zajęcia lub gdzie jest jego wychowawca będzie w obecności kuratorium szczególnym faux pau. Dobrze, żeby kierownik też dokładnie wiedział jakie zajęcia i gdzie odbywają się w czasie kontroli. Kurator może zaskoczyć Cię takim pytaniem na rozładowanie ciężkiej atmosfery. 

Po trzecie, chyba najważniejsze (sama dziwie się, że to mówię) - nie denerwuj się. Pamiętaj, że osoby, które przyjeżdżają na wizytację, to również ludzie. Nie chcą Ci zaszkodzić ale muszą wykonywać swoje obowiązki tak samo, jak Ty.

Ola: Tak, dokładnie tak, jak napisałaś! Panie wizytatorki były bardzo miłe i serdeczne. Nie wprowadzały negatywnej atmosfery. Bardzo chwaliły Ciebie, jak i firmę za doskonałe przygotowanie, dbałość w weryfikacji kadry oraz system ich szkoleń. Powiedz, czy dbałość o dobre relacje z managerami ośrodka jest przydatna podczas turnusu?

Weronika: Oczywiście, że tak. Gdyby nie były utrzymywane dobre relacje nie tylko z managerem ale również z recepcją, kuchnią lub serwisem sprzątającym uzgodnienie czegokolwiek byłoby dużo trudniejsze. Trywialne rzeczy, jak np.: dodatkowy papier toaletowy, zmiana pościeli podczas incydentu, załatwienie dodatkowego posiłku lub innych, na pozór prostych rzeczy przy złych relacjach może okazać się niepotrzebnym stresem właśnie dlatego, że ktoś jest Ci nieprzychylny. Oczywiście ludzie są różni i w niektórych sytuacjach trzeba zagryźć zęby i mimo wszystko się uśmiechnąć ale bardzo często się to opłaca.

Ola: Weroniko, dziękuję za rozmowę!

Weronika: Dziękuję! Było bardzo miło podzielić się swoimi doświadczeniami :)

slide
Aleksandra
Koordynatorka Kadry